Coach Chelsea - Lelaki yang tak gusar untuk dipecat.

Dengan kegagalan menjuarai EPL pada musim ini, seperti yang sudah diramal Roman Abramovich dengan gaya kapitails segera menunjukkan jalan keluar kepada Ancelotti. To be fair, he deserve another chance. Untuk sentiasa menang di dalam bola sepak adalah satu misi yang mustahil. Even a good tactician can't do that. Jose Mourinho yang dahulunya mengekalkan rekod 9 tahun tanpa kalah dekat home pun akhirnya kalah. This is football. Dan pastinya rekod bukan untuk dibangga, tetapi untuk dipecahkan.

Tapi deep inside aku sebenarnya suka dengan pemecatan ini. Walaupun Ancelotti tak layak untuk dipecat, tapi dia bukanlah orang yang sesuai untuk meneruskan misi Chelsea. Aku lebih suka seorang yang psiko, genius dan sentiasa mempunyai plan-B di dalam game. Ya, seorang seperti Sir Alex Ferguson, Jose Mourinho dan Luis Van Gaal. Selain itu, untuk menjadi coach Chelsea, he needs to be prepare untuk dipecat. Well, can't blame Abramovich though. He owns the club, he has the right. Kapitalis di dalam bola sepak kadang-kadang menarik.


Jadi, persoalannya siapa yang layak memikul tanggungjawab sebagai coach di Chelsea?

Pandangan-pandangan professional yang mengatakan Redknapp adalah bullshit. Ini adalah cadangan yang paling tidak boleh diterima akal. Dan kalau inilah individu yang dipilih oleh Abramovich, hancurlah masa hadapan Chelsea. What can you expect from a manager yang hanya boleh membawa Tottenham ke tangga ke 5 EPL even with a good line-up? Okay, mungkin dia deserve sedikit honor kerana Tottenham berjaya menewaskan Liverpool. But that's a different story. Another thing dengan Redknapp adalah dia kadang-kadang boleh terlibat dengan korupsi.

Nama yang aku rasa paling sesuai adalah Luis Van Gaal dan Guus Hiddink. 2 orang jurulatih berdarah belanda. Nama Guus Hiddink adalah yang paling panas. And to be fair, dengan achievement yang telah dicapai beliau, Chelsea sememangnya memerlukan orang sepertinya. Lebih lagi beliau mempunyai pengalaman dengan Chelsea, malah berjaya membawa Chelsea memenangi FA CUP pada 2009 meskipun hanya bersama Chelsea selama 4 bulan.

Pada 2002 selepas membimbing Korea Selatan pada Piala Dunia, Hiddink meneruskan kerjayanya bersama kelab PSV Eindhoven. Bersama PSV, dia berjaya memenangi pelbagai kejuaraan, antaranya juara liga sebanyak 3 kali. Kejayaan beliau bersama kelab PSV telah meletakkan beliau sebagai jurulatih kelahiran belanda yang paling berjaya dengan 6 kejuaraan liga, 4 Dutch Cup. Malah beliau berjaya melepasi rekod Rinus Michels.

Pun begitu, Van Gaal juga layak untuk merima pujian yang serupa. Dia adalah antara 3 orang jurulatih yang berjaya memenangi 2 Champions League dengan 2 kelab berbeza selepas Jose Mourinho dan Ernst Happel. Kejayaan paling cemerlang beliau adalah ketika bersama dengan Ajax. Pun begitu, selepas tewas pada final Champions League kepada Inter Milan yang ketika itu dibawah kendalian Jose Mourinho, beliau telah dipecat oleh Bayern Munich. What a sad ending for a good coach.

Another person yang paling penting bagi Chelsea adalah Ray Wilkins. Selepas beliau keluar daripada Chelsea, pasukan Chelsea mula terumbang ambing. But, now there's just no way he's gonna come back for Chelsea. Stupid decision from Abramovich actually.

2 comments:

koroe said...

ESPN patut amek awak jadi pengulas bolasepak. ai yang tak minat benda sfera ni pon faham isi yang disampaikan. kejelasan isi dapat dilihat daripada ayat last.

Hyspheus said...

Ray Wilkins jantan tau bang.

Inilah pentingnya football education.
Kah3.