demi masa

gamba dari internet
tadi masa semayang jumaat, ramai jemaah yang tido masa khutbah. biasalah. khutbah tu kan lama. buleh cecah setengah jam. kau mesti tak tahu kan setengah jam adalah sama dengan 1.6k saat. banyak tu 1.6k. kalau kau ada duit sebanyak 1.6k hengget, nescaya kau buleh makan nasi goreng ayam penyet atau nasi kerabu selama sebulan tanpa perlu bimbang tak cukup duit nak bayar.

aku pernah pergi tengok wayang. mentang mentang kampung aku takda benda benda panggung ni, kau ingat aku tak kenal panggung wayang ? kau memang nak kena lempang kan. aku sambung. aku pergi tengok wayang kat panggung, aku lupa tajuk cerita tapi yang pasti bukan cerita lucah atau cerita yang ada adegan pegang pegang tetek. seingat aku, bukan filem melayu. aku usha dalam panggung, semua mata fokus kat skrin. takda seekor pun yang sedang diulit mimpi indah. mungkin sebab cerita tu kejap je kot durasi dia. takda lah lama sangat duk dalam tu. 120 minit je kot.

jauh kan beza 1.6k seken jika dibandingkan dengan 0.12k minit. macam konek itik dengan tiang lampu jalan.

11 comments:

ghost said...

khutbah takda tayang pelakon2 popular beb..mana nak layan celik mata..tuh bukan tidur,khusyuk tuh beb...angguk2 sebab masa dengar khutbah takleh cakap beb..sia-sia solat..sama macam dlm panggung,lau ko cakap lebih ko kena baling dengan bekas minuman ice lemon beb..sebab tuh jugak dowang fokus pada apa yang ditayangkan..mana nak sedar kalau aksi lebih banyak dari berbanyak...test kalau dlm panggung tuh asyik cakap jer,mak eii...ramai keluar marah2...

ok itu sinis.

ghost said...

ralat: *lebih banyak dari bercakap.haha

- koroe - said...

aah la kan. kenapa aku macam tak perasan sume tu masa tulis tadi.

aku demam arini. emosi aku tak berapa nak stabil masa tulis tadi. sebab tu aku tersilap bagi perbandingan. lain kali aku akan pastikan otak aku takde gangguan emosi masa nak menulis. hehe.

terima kasih bagi pendapat. hehe.

ghost said...

dah ko duduk dalam -gelas-..haha

- koroe - said...

haha. dalam gelas tu dunia lain. yang ni dunia lain. aku ada banyak dunia. semua dimensi lain2. aku tak suka samakan dimensi kehidupan aku. aku lagi suka pelbagaikan dia. hehe.

aku rasa kau paham kot apa aku tulis ni. hehe

Bidadari said...

kenapa nak beza2kan dimensi?(komen xde kaitan dengan entry sebab aku x penah mengantok dalam khutbah.lol)

- koroe - said...

koroe bezakan dimensi supaya tak bosan dengan dimensi sama. hehe

M. Faiz Syahmi said...

kau nak orang sembang gelak-gelak time khutbah.? itu lagi kuang hajau.! hahaha. aku tengok masyarakat kita ni pegi solat jumaat semata-mata nak rehat dari keletihan di tempat kerja. tu yang ada yang tersengguk khusyuk bak kata ophan tu.

ko nak orang khusyuk dengar khutbah.? ubah teks. tukar khatib yang bagi khutbah tak baca teks. kompom orang tak tido. :)

- koroe - said...

haha. sentap weh !

aku rasa orang melayu memang tak suka kalau benda2 agama ni. tak ramai yang suka. kan kan kan

M. Faiz Syahmi said...

bukan tak suka.. tapi kurang terhibur.. terhibur ni tak semestinya dalam kuliah agama kena ada unsur gelak-tawa. kadang-kadang tu kuliah yang buat tetamu menangis pun boleh kata menghiburkan jugak., sebab dia mampu sentuh hati-hati pendengar.

aku selalu gak singgah-singgah masjid yang lain-lain setiap jumaat. boleh kata semua khutbah sama ja. datar ja suara diorang.

camna nak bagi pendengar bernafsu dengar ni.?

bagi kau jelah baca teks khutbah tu. haha. :P

- koroe - said...

aku takut bila baca, nanti semua orgams weh. haha. tak pasal2 batal jumaat.